مجموعه‌‌‌ی نام‌ها (1401-1391)


روایتی از زندگی و شهادت چهار نام بزرگ از میان سرداران جنگ تحمیلی


کارگردان: رضا میرکریمی. مشاور فیلم‌نامه: امید نجوان (دیگر همکاران: مهران کاشانی و محمد رحمانیان). دستیار کارگردان و مدیر فنی: امیر مهران. مدیر دوبلاژ: اشکان صادقی. طراحی و ترکیب صدا: آرش قاسمی. تهیه‌کننده: محمد پیرهادی. به سفارش سازمان سینمایی سوره. قطع: فول اچ‌دی. تولید: از 1391 تا 1397. نمایش: زمستان 1401


اواسط سال 1390 از سوی دوستان عزیزم رضا میرکریمی و محمد پیرهادی که در آن دوران به‌صورت مشترک تهیه‌کنندگی مجموعه‌‌ی نام‌ها (درباره‌ی تعدادی از سرداران شناخته‌شده‌ی جنگ تحمیلی) را برعهده گرفته بودند دعوت شدم تا به عنوان سرپرست گروه نگارش، ضمن تدوین، آماده‌سازی و در برخی موارد بازنویسی فیلم‌نامه‌ها نقش رابط بین گروه تولید و نویسنده‌ها را داشته باشم. مهم‌ترین نکته در این میان، شکل و قالب «کامیک‌موشن» بود که از سوی کارگردان مجموعه (رضا میرکریمی) پیشنهاد و با استقبال سفارش‌دهنده‌ی کار (یعنی سازمان سینمایی سوره) مواجه شده بود.
البته آن زمان قرار بود به زندگی و شهادت تعداد بیش‌تری از سرداران جنگ پرداخته شود اما متاسفانه بنا به دلایلی که احتمالاً یکی از آن‌ها زمان‌بَر بودن (به لحاظ اجرای فنی) و احتمالاً دیگری هزینه‌ی قابل توجه تولید چنین مجموعه‌ای‌ست تعداد آن به چهار قسمت کاهش پیدا کرد. جالب این‌که آن‌زمان این پروژه هیچ اسم مشخصی نداشت و فقط مضمون کلی و اصلی آن معلوم بود.
برگزاری جلسه با گروه محققان و نویسندگان این برنامه چند ماه ادامه داشت و بد نیست بدانید این مرحله از کار دقیقاً در مقطع تعطیلی خانه سینما (در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد) انجام می‌شد. روزهایی آکنده از بیم و امید و اضطراب برای اهالی سینما و اعضای خانه… که به نظرم در مواردی حتی روی کیفیت نهایی متن‌ها هم تاثیر گذاشته بود. گاهی تلخی‌ آن‌ها را بیش‌تر و پررنگ‌تر کرده بود؛ و گاهی به پایان‌هایشان رنگ و بوی ابهام و ناامیدی زده بود.
یادم هست وقتی داشتیم روی متن مربوط به قسمت شهید چمران کار می‌کردیم [و من باید بخش‌هایی از نوشته‌ی مورد نظر را رتوش و بازنویسی می‌کردم] این فضا چنان تاثیری بر خود من داشت که به‌سختی می‌توانستم احساساتم را کنترل کنم. به همین خاطر بخش مصطفی که از حُسن تصادف نخستین قسمت این مجموعه هم هست، برای خود من یکی از خاطره‌انگیزترین اپیزودهای آن به شمار می‌آید.
مراحل فنی و آماده‌سازیِ قسمت مصطفی (داستان زندگی پر فراز و فرود و شهادت دکتر چمران) تا حدود یک‌سال و نیم بعد زمان برد و سپس در یک نمایش خصوصی [که من هم در آن دعوت داشتم] در سینما استقلال تهران به نمایش درآمد. نمایشی که از واکنش مخاطبان معلوم بود موفق شده‌اند ارتباط خوبی با فیلم برقرار کنند.
واقعیت این است که من خودم در پایان همین جلسه بود که متوجه شدم در تیتراژ، نام من و دوست عزیزم مهران کاشانی به‌عنوان مشاوران فیلم‌نامه آمده است. عنوانی که سال‌ها بعد و در زمان پخش سایر قسمت‌ها از تلویزیون متوجه شدم در قسمت عباس (درباره‌ی شهید عباس دوران) نیز تکرار شده (البته در همراهی با محمد رحمانیان عزیز).
به‌هرحال از هنگامی که نگارش و تدوین متن‌ها به پایان رسید و بخش‌های مختلف مجموعه در مرحله‌ی تولید قرار گرفت، از سرنوشت آن اطلاع چندانی نداشتم و فقط گاهی دورادور، از دوستان و همکاران درباره‌ی روند طولانی‌مدتِ انجام و سرانجام این پروژه پرس‌وجو می‌کردم. با پخش مجموعه‌ی مورد بحث از شبکه‌ی دو سیما متوجه شدم در نهایت عنوان نام‌ها برای آن انتخاب و تعداد برنامه‌ها به چهار قسمت کاهش پیدا کرده است. آن‌چه در پی می‌خوانید مشخصات و نام دست‌اندرکاران قسمت‌های مختلف مجموعه‌ی نام‌هاست.

مجموعه‌ نام‌ها، قسمت اول: مصطفی

قسمت اول: مصطفی (درباره‌ی شهید مصطفی چمران)


موسیقی متن: محمدرضا علیقلی (بر اساس تم «سونات مهتاب» اثر لودویگ ون‌بتهوون). محقق و داستان‌نویس: مژگان ایلانلو. نویسنده‌ی فیلم‌نامه: رضا میرکریمی. صداپیشه‌های اصلی: پرویز پرستویی (چمران)، رعنا ابراهیم (غاده). تدوین: رضا میرکریمی، امیر مهران. مشاوران فیلم‌نامه: امید نجوان، مهران کاشانی. 29 دقیقه. تاریخ پخش: پانزدهم دی 1401.

مجموعه‌ نام‌ها، قسمت دوم: عباس

قسمت دوم: عباس (درباره‌ی شهید عباس دوران)


قصه‌نویس: بلقیس سلیمانی. نویسندگان فیلم‌نامه: رضا میرکریمی، اردشیر طلوعی. موسیقی: امین هنرمند. صداپیشگان اصلی: امیر جعفری (عباس) و ریما رامین‌فر (مهناز). استوری‌بورد و طراحی کمیک: حسن نوزادیان. محقق: زهرا مشتاق. مشاوران تحقیق: امیر آزاده خلبان منصور کاظمیان و امیر خلبان احمد مهرنیا. مشاوران فیلم‌نامه: محمد رحمانیان، مهران کاشانی و امید نجوان. تدوین: امیر مهران. 31 دقیقه. تاریخ پخش: بیست و دوم دی 1401.

مجموعه‌ نام‌ها، قسمت سوم: حسن

قسمت سوم: حسن (درباره‌ی شهید حسن باقری)


قصه‌نویس: احسان لطفی. نویسنده‌ی فیلم‌نامه: اردشیر طلوعی. موسیقی: امین هنرمند. صداپیشگان اصلی: افشین هاشمی، شبنم مقدمی، اشکان صادقی. استوری‌بورد: محمد پیغمبرزاده و حسن نوزادیان. طراحی کمیک: روانبخش صادقی. تدوین: امیر مهران. 28 دقیقه. تاریخ پخش: بیست و نهم دی 1401.

مجموعه‌ نام‌ها، قسمت چهارم: مهدی

قسمت چهارم: مهدی (درباره‌ی شهید مهدی باکری)


نویسنده‌ی فیلم‌نامه: اردشیر طلوعی. موسیقی: امین هنرمند. طراحی و ترکیب صدا: آرش و محمد صادقی. صداپیشگان اصلی: فرهاد اصلانی، اشکان صادقی. استوری‌بورد: حسن نوزادیان. 28 دقیقه. تاریخ پخش: ششم بهمن 1401.